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Open Password – Montag, den 14. Februar 2022

# 1029

Leipziger Buchmesse – Leipzig liest – Corona – Hybride Formate – Buchkonzerne – Kleine und Mittlere Verlage – Rainer Moritz – Frankfurter Allgemeine

Outsell – Patent Research Solutions – Customer Needs – Patent Intelligence Tools – Commoditization of Data – Curating, Summarizing and Organizing Data – Analytics, Visualizations and Workflow Tools – Automated AI Systems – Pain Points – UX Design – Development of Analytics and Insights – Collaboration Tools – Patent Research Platforms – Database Coverage – USPTO – Google Patents – WIPO Patentscope – European Patent Office – Brand Awareness – Broade Coverage and Features – Don´t Overlook Free Competitors – Improve User Experience Design

Wissensaustausch – Hybrider Arbeitsplatz – Anton Bollen – TechSmith – Sharp Business Systems – Corona – Digitalisierungsschub – Selbst-Management von Aufgaben – Selbst-Fürsorge im Homeoffice – Lernbibliothek – Peer-to-Peer-Learning – Lernkultur – Informelle Videos – Virtuelle Nähe und Verbundenheit – Software-Trends – Komplexität – Sicherheitsanforderungen – Edward Lenssen – EBSCO – Veterinary Source

  1. Zum vorläufigen Ende der Leipziger Buchmesse:

Die Literatur hätte diese Messe gebraucht, die Konzerne wollten nicht kommen

  1. Titel

Outsell´s February Contribution: Patent Research Solutions Survey 2022:
Customer Needs – By Hugh Logue

III.
Wissensaustausch am hybriden Arbeitsplatz: Die drei wichtigsten Trends für 2022

IV.
Software-Trends 2022: Steigende Komplexität und höhere Sicherheitsanforderungen

  1. EBSCO: Mit Veterinary Source

Zum vorläufigen Ende
der Leipziger Buchmesse

Die Literatur hätte diese Messe gebraucht,
die Konzerne wollten nicht kommen

„Mitte der Neunzigerjahre (sah man im Westen) keinen zwingenden Grund, an der Leipziger Buchmesse festzuhalten. Warum pflegten damals die Controller … in den großen Verlagen zu sagen, braucht es in Deutschland eine zweite Buchmesse? …Was die Stimmung in den Verlagen markant veränderte, war das immer größer werdende Lesefestival „Leipzig liest“ – das zahllosen Autorinnen und Autoren eine Auftrittsmöglichkeit bot und ein begeistertes Publikum anzog. …

Doch wie sich nun mit der dritten Absage der Leipziger Buchmesse in Folge zeigt, waren die bösen Geister der Vergangenheit nicht wirklich tot. … Man versteckt sich hinter der Corona-Pandemie, schützt wirtschaftliche Argumente vor und spekuliert darauf, dass hybride Formate ein Messetreffen mit echten Menschen ohnehin überflüssig machen. …

Die Macht der Konzerne hat die Messeleitung in die Knie gezwungen, zum Schaden der kleinen und mittleren Verlage, für die Leipzig besonderes Gewicht hat. … Die Literatur hätte diese Messe gebraucht wie niemals zuvor. Ob es die Leipziger Buchmesse je wieder als ernst zu nehmendes Branchenereignis geben wir, erscheint mehr als fraglich.“

Aus: Rainer Moritz, Böse Geister im Standby-Modus – Leipzigs Buchmesse hat sich den Respekt der Branche hart erarbeitet. Spielen bei ihrer Absage alte Vorbehalte eine Rolle?, in: Frankfurter Allgemeine Zeitung, 11. Februar

Outsell´s February Contribution

Patent Research Solutions Survey 2022:
Customer Needs

 

By Hugh Logue – Director & Lead Analyst

Hugh Logue

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Why This Market

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Patent research solutions have improved considerably in recent years thanks to investment from providers in this market. Yet Outsell’s research shows that customers’ needs are still not being fully met, and features that differentiated providers’ products three years ago are now just table stakes.

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Methodology

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Outsell defines patent research and analytics platforms as online applications and
software that enable the research and analysis of information related to patents,
scientific and technical literature, and “prior art”, i.e., evidence of existing public
knowledge of a key feature of a patent before it was granted. This segment also
includes patent intelligence tools that provide users with insights derived from patent
and related data.

To understand the demands and needs of patent research solution buyers, Outsell
polled 259 professionals with responsibility for the management of patent research
solutions within their organizations between November 23 and 26, 2021. Respondents resided in one of the following countries: Australia, Canada, China, France, Germany, Ireland, Italy, Netherlands, Singapore, Spain, the United Kingdom, or the United States. We excluded anyone who said they did not have management responsibilities for research within their organizations or who were not familiar with patent research solutions.

What follows is Outsell’s third of four analysis pieces on buyers of patent research
solutions based on our survey. This piece looks at buyers’ needs and their perceptions of patent research solutions available in the market.

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Key Findings

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The commoditization of data in recent years has had a massive effect on the patent
research solutions market, which is essentially an intermediary between free public data and patent researchers. In the past, the value was in curating, summarizing, and
organizing data to make it easily accessible. Now, much of this work can be done by
automated AI systems and is widely available for free online.

In response, providers in this market have invested in analytics, visualizations, and
workflow tools. Outsell’s findings validate these investments, as a series of survey
responses shows that customers highly value patent research offerings and don’t mind paying for them. Yet underneath it all is still the sleeping threat that almost three-quarters of customers regularly use free patent research tools. If all were well, why would so many organizations that already pay so much for commercial patent research tools still use free tools?

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Customers Still Struggling with Research Fundamentals

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Outsell asked patent research customers about the biggest challenges their
organizations face when conducting patent research. The aim was to discover the
biggest customer pain points when conducting patent research and enable solution
providers to make improvements to their products accordingly. Respondents’ three biggest challenges when conducting patent research were “development of analytics and insights” (21%), “formulating search queries” (16%), and “navigating the research platform” (16%). The latter two challenges suggest deficiencies in the UX design of patent research platforms. The UX design needs to make it easy to formulate a search, but users too often need to know the information in the search results to conduct the search, which goes against the purpose of a research platform. Overall, 64% of respondents had experienced some challenges with one or more functions of patent research platforms, which is particularly damning given how much investment and work has gone into improving UX design in recent years.

The biggest challenge, “development of analytics and insights”, presents an opportunity for patent research providers to invest further in their analytics and automation tools. The market leaders have been making improvements to their data visualization and analytics tools for a number of years. While Outsell’s research validates the need for this investment, clearly, the leaders need to improve these further because customers are still finding this task a challenge.

Question: What is the biggest challenge when conducting patent research?
(Responses: 259)
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Customers Want the Maximum Number of Patent Databases.

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Outsell asked the buyers of patent research solutions what their organizations value
most about patent research resources. The purpose of this question was to help patent research providers to identify where they need to focus on product to maintain customer satisfaction, ensure that they include their features in their product marketing, and know where to invest if they don’t offer these features.

Overall, the responses were fairly evenly split, especially when accounting for the
survey’s margin of error of seven percentage points. However, the top three most
valued patent research attributes among respondents were “large number of patent
authorities and databases” (14.1%), “advanced search and filtering tools” (13%), and
“functionality relevant to my industry / specific use-cases” (12.7%).

These findings show that customers have a need for a broad range of features, tools,
and data. Patent providers have also significantly improved collaboration tools in recent years, and it might be expected that with increases to home-working during the pandemic that features that support collaborating with colleagues would be in high demand. However, respondents showed less interest in these types of features underlining the need for providers to prioritize getting the fundamentals of patent research platforms right.

Question: What does your organization value most about a patent research resource? (Responses: 259)

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Overwhelming Preference for Broad Coverage

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Outsell asked buyers of patent research solutions what single issue would be their
primary reason for switching patent research platform providers. The aim of this
question was to identify the single most important aspect that might make or break a
sale, helping patent research providers position their sales pitches, marketing, and
product development accordingly.

Once again, data was at the forefront of customers’ minds, with 48% of respondents
selecting “better database coverage” as the most likely driver to make them switch
patent research platform providers. This was well ahead of ease of use (26%) and
significantly cheaper price (9%). As Figure 3 shows, neither faster speed (9%) nor trust in brand (8%) were as important to customers as better data coverage, which may be a concern for providers with long-established brands. Bottom line: build out and tout coverage to resonate with the market today.

Figure 3: Customers’ Biggest Reason for Switching Provider

Question: What single attribute would be your primary reason for switching patent research platform providers? (Responses: 259)

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Almost Three-Quarters of Respondents Use Free Tools.

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Outsell asked customers whether their organizations used free patent research tools,
with the goal of gauging whether this could impact commercial demand.

Free tools are popular among patent research buyers: 73% of respondents stated that their organizations use free tools, while 22% didn’t, and 5% of respondents didn’t know.Given that some customers stated in the earlier questions that they had issues with certain aspects of patent research solutions, providers need to be vigilant against the threat of free offerings in this market.

Figure 4: Usage of Free Patent Research Solutions

 

Question: Does your organization use free patent research tools? (Responses: 259)
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Google Patents Is a Sleeping Giant.

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Next, Outsell asked those respondents who stated that their organizations use free
patent research resources to identify which ones they use regularly. The aim was to
discover which free patent research resources are used most in the market, enabling
providers to understand whom their free competitors are in the market and position their sales and marketing activities accordingly.

When analyzing free product usage, it is worth noting that respondents use more than one. Respondents’ three most common free subscriptions were the US Patent and Trademark Office (USPTO) database (66%), Google Patents (61%), and WIPO
Patentscope (53%).

As Figure 5 shows, many of the most used free patent tools are provided by
governmental bodies such as USPTO, WIPO, and the European Patent Office. These free tools represent a limited threat to commercial patent solutions, as they will likely invest less in product innovation. However, providers will be concerned about the popularity of Google Patents, which could disrupt the market if it found new motivation to do so.

Figure 5: Most Used Free Patent Research Solutions

 

Q: Which free patent research tools do you or your organization use regularly?
(Responses: 190)

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Implications

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Outsell’s findings show that the clear focus of respondents across the survey questions is “breadth of data coverage”. While most day-to-day patent research users are unlikely to need more obscure datasets, customers appear to want the reassurance that they’ve searched across as many datasets as possible so that nothing will pop up further down the road because they were unable to check a particular dataset. In the patent research space, especially with freedom-to-operate searches, this is a critical need.

In Outsell’s first analysis piece in this series on buyers of patent research solutions,
Outsell discovered that In the coming 12 months, 82% of respondents expected
budgets for patent research platforms to increase. In the second piece, we identified
that most customers rated the value of their subscriptions as “excellent”. Now, in this
third piece, we find only 3% of respondents stating that their organizations most valued the “low price” of their patent research solution, and only 9% would switch to a different provider if it were cheaper. While the prospect of 9% of customers potentially switching to a cheaper competitor is serious, overall, this market is not too price-sensitive, and Outsell’s findings show that most customers would accept modest price increases.

The least likely reason for customers to change providers was trusting a competitor’s
brand more, with only 8% of respondents selecting this option when asked what single attribute would make them switch. This is good news for recent market entrants, of which there are many, who have little brand awareness in the market. Essentially, if a provider can provide access to the most patent databases with the necessary tools, customers don’t seem to care too much about whether they trust the brand. This is bad news for established market providers, some of whom may have become complacent in falsely believing that their long-established brands are valued more by customers than they are.

Finally, it’s clear that many providers in this market still need to focus on the basics and getting the user experience design right. That 64% of respondents had experienced some challenge with one or more functions of patent research platforms clearly indicates a problem that needs further investigation.

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Essential Actions
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Outsell’s findings show that customers in this market value current offerings and may
even accept modest price increases. However, this must be balanced against the fact
that almost three-quarters of customers regularly use free patent research solutions.
While providers in this market need to extract as much revenue from their customers as possible, they also need to invest in improving their products so that they are miles apart from their free competitors.

With that in mind, Outsell recommends the following actions.

Broaden Coverage and Features. Outsell’s findings show that there’s demand for a broad range of features, data, and tools. Customers are clear that they want as many databases as possible, and this is the most likely driver to make them switch patent research platform providers. However, they also evenly split when it came to which attributes they valued most. When they don’t have the necessary data, they have no qualms about turning to free research tools. Patent research providers that want to retain their customers need to ensure that they can offer something for everyone.

Don’t Overlook Free Competitors. The drive for tech companies to exploit as many data sources as possible with increased computer power has resulted in patent data becoming commoditized — it is now widely available for free everywhere. Almost three-quarters of patent research solution customers now regularly use free offerings. Providers need to see these free providers as a threat: they are no longer just “good enough” competitors — in some instances, they may be better than their commercial equivalents, especially when they are backed by Google’s search expertise. Providers need to invest in automating higher value patent tasks and focus less on commoditized data offerings.

Improve User Experience Design. Getting the fundamentals of UX design right is critical, and Outsell’s research shows that providers clearly have room to improve on this front. The UX experience in many patent research platforms assumes that users know specialist terminology that may not be obvious to novice researchers. Users need different ways of searching in addition to a daunting blank search box which requires a degree of knowledge of the end results before the search. Instead, providers need to explore search onboarding tools that guide users on what to search for to get the best results.

Die 3 wichtigsten Trends für 2022

Wissensaustausch am hybriden Arbeitsplatz

Von Anton Bollen, Customer & Market Strategist Europe bei TechSmith

Anton Bollen, TechSmith

In den letzten beiden Jahren hat sich die Zusammenarbeit und Kommunikation unter Angestellten schwerpunktmäßig in den digitalen Raum verlagert. Kollaborationsplattformen erleichtern die Zusammenarbeit auf Distanz. Doch nicht alle Unternehmen haben hier genug getan: Laut einer Studie von Sharp Business Systems wünschen sich 40 Prozent der Büroangestellten von ihrem Arbeitgeber mehr Austausch und Schulungsangebote, um sich auch aus der Ferne neues Wissen und Fähigkeiten aneignen zu können. Die drei wichtigsten Trends für 2022:

  1. Upskilling: Neue Kompetenzen für die hybride Arbeitswelt. Upskilling im engeren Sinne zielt darauf ab, neue Kompetenzen innerhalb der aktuellen oder einer ähnlichen Rolle zu entwickeln. Mit dem pandemiebedingten Digitalisierungsschub ist dieses Thema vor allem im Büroumfeld in den vergangenen Monaten noch wichtiger geworden. Neue Arbeitsweisen und neue Technologien erfordern neue Fähigkeiten und Kenntnisse, die sich die Mitarbeitenden nach und nach aneignen müssen. Dabei geht es nicht nur um den versierten Umgang mit digitalen Technologien für ein effizientes, virtuelles Arbeiten, sondern auch um das Selbst-Management von Aufgaben und die Selbst-Fürsorge im Homeoffice.

Unternehmen stehen vor der Aufgabe, Kompetenzlücken in diesen Bereichen bei ihren Angestellten abzufragen und sie mit niedrigschwelligen, pragmatischen Angeboten zu unterstützen. Dazu zählen beispielsweise regelmäßige kurze Lerneinheiten zu bestimmten Themen ebenso wie der moderierte, informelle Austausch über Kollaborationsplattformen, digitale Anleitungen, Videotutorials und Materialsammlungen, eingerichtet an zentraler Stelle als „Lernbibliothek“.

  1. Peer-to-Peer-Learning: Mitarbeitende aktiv einbinden. Schon immer haben Mitarbeitende ihr Wissen im Arbeitsalltag untereinander ausgetauscht, sich bei Fragen gegenseitig über die Schulter geblickt und auf diese Weise voneinander gelernt. Damit dieser Austausch auch digital so gut wie möglich aufrechterhalten werden kann, müssen Unternehmen eine neue Lernkultur etablieren, in der Mitarbeitende noch stärker als bisher eingebunden und dazu ermutigt werden, ihr eigenes Fachwissen in remote-tauglicher Weise mit Kolleg:innen zu teilen – beispielsweise durch eigens erstellte Anleitungen oder Videoclips.

Damit dies möglich wird, benötigen sie Zugang zu unkomplizierten Kollaborationsplattformen ebenso wie zu visuellen Werkzeugen und Hilfsmitteln, mit denen sich das eigene Wissen am Bildschirm leicht erfassen und teilen lässt. Darüber hinaus sind klare Vorgaben und Beispiele zur Gestaltung hilfreich, um auch „Neulingen“ in dem Bereich den Anfang zu erleichtern.

  1. Der neue Pragmatismus: Informelle Videos. Die Beliebtheit von Lernvideos im beruflichen Umfeld hat in den vergangenen Jahren deutlich zugenommen. Neu ist, dass im Zuge von hybriden Arbeitsmodellen zunehmend die Mitarbeitenden selbst zu Produzenten von Lernvideos werden, indem sie beispielsweise Arbeitsschritte zur Installation einer Software am eigenen Bildschirm durchführen und mithilfe einer einfachen Videoaufzeichnung die Anleitung ihren Kolleg:innen zur Verfügung stellen.

Informelle Videos eignen sich auch, um das Team auf ein neues Projekt einzustimmen oder wichtige Neuerungen zu vermitteln. Solche Videos bestehen dabei oft aus einer einfachen Aufzeichnung einer Präsentation, zusammen mit dem Bild der oder des Sprechenden in der Kamera. Die persönliche Komponente in einem solchen Video erhöht das Engagement der Zuschauenden. Und: Im Gegensatz zu einer E-Mail vermag ein Video virtuelle Nähe und Verbundenheit zu erzeugen, was in Zeiten von Remote Work ein echter Mehrwert ist.

Software-Trends 2022

Steigende Komplexität und
höhere Sicherheitsanforderungen

 

(Beech IT) Steigende Komplexität und erhöhte Sicherheitsanforderungen gehören zu den Schlüsseltrends in der Softwarebranche im Jahr 2022. Dies geht aus einer aktuellen Umfrage des Softwareherstellers Beech IT unter 100 IT-Spezialisten hervor. Demnach erwarten 96 Prozent der Fachleute zunehmend kompliziertere Computerprogramme; 98 Prozent mahnen an, dass die Software stärker gegen Cyberangriffe geschützt werden müsse.

Als weitere Trends für 2022 und danach werden genannt: Agile Software Development (68 Prozent), KI-assisted Development (67 Prozent), extrem hohe Skalierbarkeit (66 Prozent), Rapid Prototyping & Innovation (65 Prozent), performanter Code (59 Prozent), Platform-as-a-Service (57 Prozent), Software-as-a-Service (52 Prozent), Dual Speed Development (52 Prozent), Enterprise Integration von Content-Management-Systemen (47 Prozent), Lean Software Development (42 Prozent), Typo3-Standardisierung (41 Prozent), generische Softwareentwicklung (39 Prozent), Continuous Integration & Delivery (39 Prozent), Web-Apps (38 Prozent), integrierte CMS/CRM/Shop/PIM/Intranet-Entwicklung (37 Prozent), Softwareentwicklung mit Design Sprints (34 Prozent), stärkere Verknüpfung von Backend/Website/App (32 Prozent) und Function-as-a-Service (31 Prozent).

„Es wird selbst für Konzerne mit großen IT-Abteilungen zusehends schwieriger, die Vielzahl der Trends bei der Softwareentwicklung zu beherrschen“, sagt Edward Lenssen, CEO von Beech IT. „Die Unternehmen sollten sich zügig externe Programmierkapazitäten sichern, um der wachsenden Bedeutung für ihre Wettbewerbsfähigkeit Rechnung zu tragen.“

EBSCO

Mit Veterinary Source

 

EBSCO Information Services hat eine neue Volltextressource veröffentlicht, die die Recherchebedürfnisse von Tiermedizinern, Tierärzten, Tierarzthelfern und Studierenden der Veterinärwissenschaften erfüllt. Veterinary Source deckt alle Aspekte der Tiermedizin ab und bietet Zugang zu Forschungsergebnissen aus der ganzen Welt über die Prävention, Kontrolle, Diagnose und Behandlung von Krankheiten und Verletzungen bei Tieren.

Mit mehr als 250 wissenschaftlichen Zeitschriften und Magazinen im Volltext rund um die Tiermedizin ist Veterinary Source ein unverzichtbares Hilfsmittel für das Studium der Veterinärwissenschaften.

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