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Open Password – Freitag, den 4. Juni 2020
#930
Arbeitsgemeinschaft der Spezialbibliotheken – 38. ASpB-Tagung – Spezialbibliotheken während der Pandemie – Erschließung – Fördermöglichkeiten – Bestände – DLA Marbach
Steilvorlagen 2020 – Emmet Kilduff – Eagle Alpha – External Data – Decision Making – Case Studies – Samsung – Supply Chain Risks – Geospatial Data – Green Transportation Technology – Intellectual Property Assets – PatentSight – European Patent Office – US Patent Office – Climate Change – Consumer Trends – Under Ameur – Unstructured Data – Actionable Insights – Quality Screening – Internal Data – Data Sourcing – Data Analytics – Legal & Compliance – Lowenstein Sandler – RTL – ntv – Trendbarometer – Gendern – #vBIB21 – BIB – TIB – Communities – ZB MED – Open Science – Open Science Barcamp – TH Köln
I.
75 Jahre ASpB: „Veränderung nur ist das Salz des Vergnügens“
II.
Coffe Lectures: Forschungsatenmanagement an der Uni Hildesheim
III.
Titelgeschichte: How Innovative Corporate Use External Data
to Enhance Decision Making (III) – Further Case Studies – Final Comments
IV.
Gendern für Bundesbürger irrelevant
TIB-Diskurs über Communities
ZB MED: Open Science Barcamp
Arbeitsgemeinschaft der Spezialbibliotheken
75 Jahre ASpB
„Veränderung nur ist das Salz des Vergnügens“
- – 16. September, 38. ASpB-Tagung als Videokonferenz. Die Anmeldung ist ab Juli möglich. Das Programm:
Mittwoch, 15. September 2021
09:15 – 10:30 „Vom Ende der Einsamkeit“: Spezialbibliotheken während der Pandemie
Sabine Kreitmann (Landeskirchliche Zentralbibliothek Stuttgart)
Vom Hygienekonzept zum Click & Collect:
Die Landeskirchliche Zentralbibliothek während der Corona-Pandemie
Michela Jobb (Technische Universität Berlin, Bibliothek Wirtschaft und Management):
Zufrieden durch die Pandemie mit Kanban
Irmela Roschmann-Steltenkamp (Zentrum für Antisemitismusforschung, Berlin):
Selbständig und gleichzeitig gut augehoben [Arbeitstitel]
10:45 – 12:00 „Im Dickicht der Einzelheiten“: Zukünftige Erschließung in Spezialbibliotheken zwischen Vernetzung und Automatisierung
Renate Behrens (Deutsche Nationalbibliothek):
Besonders, Einzigartig, Speziell: Communitygetriebene Erschließung in Kultureinrichtungen
Daniel Gebauer (Deutsches Museum):
Auf das Schlagwort kommt es an: Erschließung in der Bibliothek des Deutschen Museums
Heike Albrecht (Deutsches Literaturarchiv) und Anne Christensen (effective WEBWORK GmbH):
Perspektivwechsel: Erschließung aus Nutzer:innensicht
12:00 – 12:50 „Der fehlende Rest“: Fördermöglichkeiten und Drittmittel
Bernhard Mittermaier (Zentralbibliothek Forschungszentrum Jülich):
Das DFG-Förderprogramm „Open-Access-Publikationskosten“ und die Rolle des Open Access Monitor bei der Antragstellung
13:40 – 14:40 Firmenvorträge
14:45 – 16:00 „Die Geschichte geht weiter“: Spezialbibliotheken zwischen Gründungsauftrag und aktuellen Aufgaben (Teil 1)
Sebastian Nix (Max-Planck-Institut für Bildungsforschung):
Wohin geht die Reise? Werkstattbericht über Veränderungsprozesse in einer mittelgroßen Spezialbibliothek
Katharina Beberweil (IBFD Amsterdam):
In 80 Jahren um die Welt…: Wie eine Spezialbibliothek das Steuerwissen zusammenhält
Renate Evers (Leo Baeck Institute, New York/Berlin):
In Echtzeit: „Posts from the Past & Shared History“
16:30 – 18:30 – Wir feiern uns! – Festakt und virtuelles Get-together
Donnerstag, 16. September 2021
09:00 – 10:00 Mitgliederversammlung
10:15 – 11:30 „Der verborgene Schatz“: Der Umgang mit besonderen Beständen in Spezialbibliotheken
Martin Villinger (Frankreich-Bibliothek Ludwigsburg):
Zeigen, „dass deutscher und französischer Geist sich von jeher bereichert haben“: Der Nachlass der Gesellschaft der Freunde französischer Kultur e.V. Stuttgart [(GGfK) in der Frankreich-Bibliothek
Margret Schild (Theatermuseum Düsseldorf)
Hinter den Kulissen: Wie kommt zusammen, was eigentlich zusammen gehört?
Dr. Beata Lakeberg (Bibliothek für Zeitgeschichte):
Auf Schatzsuche in der Bibliothek für Zeitgeschichte – Die Sammlung „Neue soziale Bewegungen“
11:30 – 12:30 Firmenvorträge
13:15 – 14:30 „Die Geschichte geht weiter“: Spezialbibliotheken zwischen Gründungsauftrag und aktuellen Aufgaben (Teil 2)
Dr. Aïsha Othmann und Dr. Anne Schumann-Dousson (Afrika-Sammlungen der Universität Frankfurt a.M.):
Über die Afrika-Sammlungen der Universität Frankfurt
Dr. Cordula Franzke (Institut für Zeitungsforschung Dortmund):
Bewahren und erschließen: Wege des Bestandserhalts und der Nutzungsorientierung am Institut für Zeitungsforschung. Praxisbericht
Eva Bunge (Bibliothek des Deutschen Museums):
118 Jahre Bucherwerb von Libri Rari bis Fachinformationsdienst: Erwerbungsstrategien im Wandel der Zeit
14:30 – 14:45 Verabschiedung und Ausblick
15:00 – 16:00 Prof. Dr. Heike Gfreis, Dr. Vera Hildenbrandt (Deutsches Literaturarchiv):
#LiteraturBewegt punktpunktkommastrich. Zeichensysteme im Literaturarchiv
Virtuelle Führung durch die neue Ausstellung im Literaturmuseum des DLA Marbach
Steilvorlagen 2020:
Keynote by Emmet Kilduff,
Founder and CEO of Eagle Alpha
How Innovative Corporate Use External Data
to Enhance Decision Making (III)
Further Case Studies – Final Comments
Emmet Kilduff
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Case Study 6: Samsung: Tracking Semiconductor Manufacturing
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Purpose: Supply Chain Management
Relevant Department: Procurement
Geospatial data is about objects, events, or phenomena that have a location on the surface of the earth. It can assist corporates in understanding what is happening to and on the earth so that they can (i) make better financial and operational decisions, (ii) better understand their competitive landscape and (iii) better manage risk.
Examples include; supply chain monitoring, real time alerts of facility anomalies, production monitoring (track workforce trends and production levels) and monitoring sustainability.
Samsung’s Pyeongtaek campus is a $30bn semiconductor plant in South Korea. The plant also introduces large additional capacity for DAM and NAND memory chips. Production monitoring is critical for industry competitors such as Micron, SK Hynix and Toshiba. Orbital Insight utilized geospatial data, including satellite images and IoT devices to detect
Geolocation analysis can also be used to detect baseline workforce trends and anomalies e.g. looking at days that are one standard deviation greater than the 60-day mean. The analysis reveals a series of downtime shifts, such as obvious Korean holidays. However, a closer inspection of weekends and public holidays revealed a shift from a 6-day to a 5-day work week which was a leading indicator of curtailment in production in mid 2018.
Monitoring the plant gave competitors key insights into the supply, and therefore pricing, of DAM and RAND memory chips.
Key Takeaway. Monitoring production volumes and supply chain anomalies can assist corporates in managing supply chain risks and better understand their competitive landscape.
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Case Study 7: R&D: Using Patent Data to Identify the Competitive Landscape in Green Transportation Technology
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Purpose: Market/Competitive Intelligence, Product Development
Relevant Department: Product, Sales
In a technology orientated economy, intellectual property assets have become a significant driver for business growth.
PatentSight is a leading patent data and software vendor that evaluates all worldwide patents using its scientifically developed methodology, the Patent Asset IndexTM.. The vendor analyses the innovation strength of a corporate’s patents using its trademark patent index. The analysis looks at (i) Technological RelevanceTM i.e. an evaluation of technological importance, (ii) Market CoverageTM, being the protected market size, and (iii) Competitive ImpactTM of the patent, which is the technological relevance by the market coverage.
In 2013, the European and US Patent Office jointly launched a new patent class (Y02) that covers technologies which control, reduce or prevent emissions of greenhouse gases and allow adapting to adverse effects of climate change.
An analysis of patents in the automobile sector gives key insights into who the leading players are in green technology. The analysis shows US and Asian OEMs invest significantly more in the development of sustainable transportation technologies than their European counterparts. BYD and Fiat Chrysler have the highest average quality of patents with Toyota holding the largest portfolio of patents.
Key Takeaway. Product development teams can gain valuable competitive intelligence insights by analyzing technology fields with patent portfolios. Corporates are also using patent analysis to discover new areas where existing technology could be utilized to enter new development areas unrelated to their core business.
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Case Study 8: Online Search Data Used To Understand Consumer Trends And Predict Under Ameur Revenue
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Purpose: Customer Insights, Market/Competitive Intelligence, Product Development
Relevant Department: Marketing, Product, Sales
The renewed consumer interest in sports apparel could see Under Armour show an improvement in performance. The Monthly Sportswear Index signaled a bottom for Under Armour as they were heavily weighted to consumer apparel, rather than footwear. The Under Armour Search Index tracked Google search data on the Under Armour brand, which correlated to revenue.
There are many external factors which influence company performance e.g. volatility in financial markets, currency movements, consumer confidence and changing environmental conditions.
External data can be a key input in understanding these factors.
In March 2018, Eagle Alpha utilized Google search data to analyse trends in apparel and footwear categories and their impact on Under Armour. The data pointed to a recovery in consumer interest in sports apparel since bottoming in February 2017. In contrast, data on consumer interest in related footwear continued to struggle.
Key Takeaway. Using online search data, corporates can understand consumer trends and therefore predict the success of product launches or product categories. This use case can also be applied to predict the traction and revenues of competitors.
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Challenges Working with External Data & Eagle Alpha´s Solutions
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Transforming unstructured data into actionable insights can be arduous, however, due to advances in open source platforms, data-ecosystems and the rise of third-party data consultants, this process is getting easier. Thus, the earlier your organization starts to invest in research and development, the more competitive and relevant your company will be in this rapidly changing digital landscape.
Key Challenges Our Corporate Clients Encounter When Working With Data. External datasets can be leveraged by several departments within corporates, however discovering the datasets most relevant to the various departments across the corporate is a key challenge. Many corporates do not have the in-house data science capability to work with external data or to evidence the value from the data. The table below summarizes some of the key challenges our corporate clients encounter when working with data.
A 2019 paper published by Deloitte, outlined challenges such as (i) the complex data- provider market, (ii) negotiating purchase and liability terms and (iii) managing data-provider relationships. The longer it takes to work through these challenges, the less time available to react to market trends and external events with agility.
New technologies and methods solve problems that could not be solved before but at the same time inadvertently create challenges for which good solutions need to be found.
Top Challenges Faced By Corporates
Challenge
Description
Inertia to Change
Change and transitioning away from what has been seen as successful to date (heuristic decision making) to a more objective and data-driven culture is difficult. Inertia and lack of imagination are a challenge.
Dataset Discovery
The data-provider market is complex and a sizable one, making it difficult to identify the right data sources and partners.
Dataset Prioritization
There are tens of providers from each of the external data categories, finding the dataset that gives a corporate the insights it is searching for can be challenging.
Quality Screening
Assessing data quality and accuracy is a key technical challenge. Third party data can be full of inaccuracies and corporates may also struggle to deal with inconsistencies between external and internal data. Data cleansing and formatting is time-consuming.
In-House Resources
Many corporates do not have the in-house resources to work with external data and evidence value from it. Data engineering and data science hires are a significant people cost. Storing and cataloging data in an accessible manner can require updating internal data focused information management processes and capabilities.
Dataset Costs & Legal
External data spend is new for many procurement teams. Developing an external data budget and understanding the value of external datasets in terms of pricing is challenging. Negotiating the acquisition of data can be arduous, often involving lengthy risk and legal reviews of vendor contracts and licensing agreements.
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Solutions
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Data Sourcing. We have invested over 7 years in developing our Data Sourcing solution. Data Sourcing solves the dataset discovery and prioritization challenges of our clients through a database (UX and API), analytics and advisory service. Our in-house Data Science team performs quality testing on vendor datasets to provide an in-depth look at data quality, coverage and robustness to aid our clients in deciding which data sets to invest resources.
Data Analytics. Data Analytics democratizes external data by making it easier for our clients to work with. At the core of the solution is the Eagle Edge platform.
The Eagle Edge platform provides corporates with external data dashboards relevant to their company, as well as their competitors and the wider sector. Clients also get access to insights, reports and case studies which bring the data to life, as well as access to Eagle Alpha’s experienced analysts.
Legal & Compliance. Keeping abreast of the legal and compliance considerations regarding external data is becoming increasingly important but also challenging. Eagle Alpha corporate clients benefit from our partnership with a leading US law firm Lowenstein Sandler who addresses the legal and compliance challenges associated with on-boarding and using external data.
Bespoke Projects. We have a dedicated team that can execute bespoke projects for your firm. Bespoke Projects include sourcing, ingestion, evaluation and a published conclusion for project clients. Eagle Alpha can be the outsourced data science team of a client or complement an internal team.
.RTL/ntv Trendbarometer
„Gendern“ für große Mehrheit der Bevölkerung irrelevant
(rtl/ntv) In einer aktuellen Forsa-Umfrage im Auftrag von RTL und ntv gibt die große Mehrheit an, dass sie das Thema „Gendern“ als weniger wichtig (28%) oder gar nicht wichtig (54%) empfindet. Das Thema ist nur 5 Prozent der Bundesbürger sehr wichtig, 13 Prozent halten es für wichtig.
Die große Mehrheit von 87 Prozent der Befragten weiß nach eigener Angabe, was mit dem Begriff „Gendern“ gemeint ist. 13 Prozent wissen das nicht so genau.
Neue Veranstaltungsreihe: #vBIB21
Community-übergreifendes Informations-
und Diskursangebot
(TIB) Der Berufsverband Information Bibliothek (BIB) und die TIB – Leibniz-Informationszentrum Technik und Naturwissenschaften und Universitätsbibliothek laden für den 1. und 2. Dezember 2021 herzlich zur #vBIB21 ein.
Angespornt durch das positive Feedback im vergangenen Jahr knüpfen BIB und TIB an die erfolgreiche #vBIB20 an und starten unter dem Motto „Einmal ist keinmal, zweimal ist eine Reihe“ die neue Veranstaltungsreihe #vBIB.
2021 liegt der Schwerpunkt auf Digitalen Communitys mit all ihren Facetten: Sie zeichnen sich durch Interaktion und Kommunikation im virtuellen Raum aus, legen den Fokus auf Teilhabe an Wissen und Erfahrungen, fördern den Auf- und Ausbau lebendiger Netzwerke, inspirieren sich gegenseitig, geben Impulse und arbeiten gemeinsam an Lösungen.
Die #vBIB21 bietet ein offenes, community-übergreifendes Informations- und Diskursangebot mit Keynotes und Beiträgen von Expert:innen. Interaktive Elemente wie die „Speakers Corner“ und „Tech Corner“ ergänzen das Programm und laden zu Austausch und Vernetzung ein. Weitere Informationen zur #vBIB21: http://www.vbib.net/ Aktuelle Neuigkeiten gibt es zudem auf Twitter: https://twitter.com/vbib21
ZB MED
Open Science Barcamp
Einladung: Open Science Barcamp 2021 – #oscibargoescologne – online am 25. und 26. Juni 2021 von 13 bis 13 Uhr.
Erstmals wird das Open Science Barcamp durch Studierende der TH Köln unter Federführung von ZB MED – Informationszentrum Lebenswissenschaften organisiert. Das Barcamp richtet sich an Open-Science-Beauftragte sowie an alle, die sich für Open Science interessieren – aus der Region und darüber hinaus! Tagsüber treffen wir uns zu interessanten, von Ihnen mitgestalteten Sessions und am Abend freuen wir uns auf ein spielerisches, mit Kölner Kolorit gestaltetes Zusammenkommen!
Zum Ablauf:
- Themenwahl
Nach einer kurzen Begrüßung werden am Freitag ab 13 Uhr Themen für Sessions durch die Teilnehmenden vorgestellt und das Programm anschließend gemeinsam erstellt. - Parallele Einzelsessions
In den parallelen Sessions werden die vorab bestimmten Themen in kleinen Gruppen im Rahmen von Erfahrungsaustauschen diskutiert. Als Themen kommen z.B. Best-Practices-Empfehlungen, Open-Science-Beratung, Forschungsdatenmanagement, Infrastrukturen und vieles Mehr in Frage. Sie sind eingeladen, Ihre Themenvorschläge bereits vorab ins Miroboard einzutragen. - „Wrap Up“
Der erste Tag schließt mit einem kurzen Wrap Up und Ausblick auf den nächsten Tag und der herzlichen Einladung zur Abendveranstaltung am selben Tag (Freitag) ab 19:30 Uhr. - Am 26.6., 09:00 Uhr beginnen wir mit einem gemeinsamen Frühstück, ab 9:30 Uhr sammeln wir neue Themenvorschläge und gestalten das Programm gemeinsam. Ab 10:00 Uhr geht es dann in die Sessions. 12:30 Uhr Wrap-Up, mit Abschluss der Veranstaltung um 13:00 Uhr.
Die Anmeldung ist ab sofort geöffnet. Alle, die sich vor dem 14.6. anmelden, können Sie sich schon jetzt über eine kleine Überraschung freuen!
Alle Infos: https://www.zbmed.de/ueber-uns/presse/neuigkeiten-aus-zb-med/artikel/einladung-open-science-barcamp-2021/ – Zur Anmeldung: https://eveeno.com/oscibargoescologne – Zum Miroboard für Themenvorschläge: https://miro.com/app/board/o9J_lCE4u24=/
Kontakt: oscibar@zbmed.de
Open Password
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für die Informationsbranche
im deutschsprachigen Raum
Neue Ausgaben von Open Password erscheinen viermal in der Woche.
Wer den E-Mai-Service kostenfrei abonnieren möchte – bitte unter www.password-online.de eintragen.
Die aktuelle Ausgabe von Open Password ist unmittelbar nach ihrem Erscheinen im Web abzurufen. www.password-online.de/archiv. Das gilt auch für alle früher erschienenen Ausgaben.
International Co-operation Partner:
Outsell (London)
Business Industry Information Association/BIIA (Hongkong)
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